Vellykket markprøve i flot solskinsvejr

Jagtforeningerne i Sindal og Ugilt har lørdag den 26. februar 2022 afholdt deres årlige forårsmarkprøve for stående jagthunde.

Vejret viste sig heldigvis fra sin absolut positive side med det flotteste solskinsvejr fra en skyfri himmel. Temperaturen sneg sig op på 6 grader og der var let sydvestlig vind. Da man startede om morgenen lå temperaturen lige omkring de 0 grader.

Terrænerne i Sindal og Lørslev var efter den meget våde februar fugtige,(februar er den næstmest våde februar-måned, der er målt i Danmark) og engarealerne var meget våde. Derfor var fuglebestanden også mindre end for 2 år siden, da der sidst blev afholdt markprøve. Der blev set ca. 30 agerhøns og 5 fasaner. Der blev tillige set omkring 10 harer og rigtig mange rådyr samt en enkelt ræv.

En meget stor tak skal naturligvis lyde til de mange lodsejere, som igen, år efter år, har stillet deres yderst velegnede marker til rådighed for den arealkrævende markprøve. Uden disse dejlige terræner var der ingen mulighed for at afholde prøven.

Sidst på eftermiddagen samledes de 22 hundeførere til præmieuddelingen. 7 hundeførere ud af 22 (7 forskellige hunderacer) kunne drage stolte hjem med deres præmierede hunde.

-----------------

Dommer for engelske racer, unghunde- og åben klasse var Erik Rimmen, Lønstrup. Han gav følgende præmier:

Unghundeklasse:

1. præmie + pokal: Pointer ”Pihl” v/Jes Krag, Tolne

Åben klasse:

1. præmie + pokal: Pointer ”Diddi” v/Flemming Fuglede, Ingstrup

1. præmie: Pointer ”Duke” v/Flemming Fuglede, Ingstrup

2. præmie: Engelsk Setter ”Wilma” v/Thorbjørn Riis, Nykøbing Mors

3. præmie: Irsk Setter ”Rosa” v/Hans Henrik Jørgensen, Skagen

---------------

Dommer for kontinentale racer, unghunde og åben klasse var Carsten Steffensen, Skagen

Han gav følgende præmier:

Unghundeklasse:

3. præmie: Kleiner Münsterländer ”Arthur” v/Jens Reinert, Frederikshavn

Åben klasse:

3. præmie: Ruhåret hønsehund ”Ronja” v/Jesper Andersen, Brønderslev

-----------------

2 af de præmierede engelske hunde: Pihl og Duke i stand for agerhøns

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Da Sindal Jagtforening ikke har hundetræning, henviser vi til Astrup Jagtforening.